bakal guru matematik yang bising. gila - gila. itu aku. but then, i'm still human being yang memerlukan masa untuk bersendiri. kan. sebab tu adanya blog nie. penggunaan bahasa dalam blog nie adalah amat sangat tidak boleh diguna pakai. jadi jangan tiru pengunaan bahasa didalam blog nie yer. ohh and 1 more thing. jangan nak kondem banyak banyak sbb nie blog aku. cheerss :)

Sunday, 6 January 2013

diri ini.


hello. Assalamualaikum :)
benda ni ramai dianatara kita ambil remeh. tapi sebenarnya ia adalah sesuatu yang sangat besar disisi Islam.

Kemaafan
MANUSIA tidak luput daripada salah, khilaf dan dosa. Namun sebaik-baik orang yang berbuat salah dan dosa adalah mereka yang cepat kembali kepada Allah seraya memohon ampun kepada-Nya.
dosa yang paling berat adalah dosa di antara manusia dengan manusia. Sebab dalam masalah ini Allah S.W.T tidak masuk campur sebelum manusia itu menyelesaikannya terlebih dulu.
Hal itu dinyatakan dalam hadis Rasulullah SAW daripada Anas bin Malik yang bermaksud:
Kezaliman itu terbahagi kepada tiga. Pertama kezaliman tidak diampunkan Allah. Kedua kezaliman diampunkan Allah dan ketiga kezaliman yang Allah tidak ikut campur dalam hal itu. Kezaliman tidak diampunkan Allah adalah syirik. Kezaliman diampunkan Allah adalah dosa manusia ke atas dirinya dan tuhannya. Kezaliman yang Allah tidak ikut campur adalah dosa di antara manusia dengan manusia, sehingga mereka menyelesaikannya terlebih dulu.”
Allah tidak akan mengampunkan dosa seorang hamba kepada hamba yang lain sebelum kedua belah pihak menyelesaikan permasalahan mereka terlebih dulu. Jika tidak, pada akhirat nanti mereka akan saling menuntut balas dan membayar dosa dengan kebaikan atau memindahkan dosa orang dizalimi kepada yang menzalimi.
pada hari itu mahkamah dipimpin Allah Maha Adil. Maka tidak ada sedikit pun kezaliman yang tidak dibalasi dan tidak ada sebesar zarah pun kebaikan kecuali akan diperlihatkan.
sebab itu meminta maaf ke atas dosa dilakukan kepada orang lain adalah sesuatu keharusan yang mesti dilakukan sebab meminta maaf di dunia jauh lebih mudah daripada harus membayar kesalahan itu pada akhirat nanti. Tidak seorang pun yang dapat membayangkan bagaimana dahsyat dan hebatnya alam akhirat.
Namun Islam adalah agama penuh kasih sayang. Maka setiap Muslim dianjurkan untuk memberi maaf sebelum orang meminta maaf. Sebab memberi maaf itu lebih dekat kepada ketakwaan seperti firman Allah yang bermaksud:

“Dan jika kamu memberi maaf, maka itu lebih dekat kepada takwa.” 
(Surah al-Baqarah, ayat 237)
Walaupun memberi maaf itu bukanlah sesuatu kewajipan, namun memberi maaf memiliki nilai yang sangat besar di sisi Islam.

# Manusia mudah melakukan kesalahan tapi sukar memohon maaf.
# Manusia ingin orang bermohon maaf padanya tapi sukar memberi kemaafan pada orang lain.
# Sebaik - baik manusia adalah orang yang mudah bermohon maaf dan memberi kemaafan :)

- Manusia Tidak Lari Dari Kekhilafan -

* maafkan diri ini sekiranya ada melakukan kesalahn dan kekhilafan secara sengaja atau tidak. kerana diri ini takut untuk ditimbang di mahkamah Allah kelak kerana dosa sesama manusia *